5 tips die zorgen dat jij de winter tiptop doorkomt nu je zwanger bent

Afgelopen zomer was zwanger zijn geen pretje. Zo schreef blogger Annette (toen hoogzwanger) over ‘de hete hel’. Wat dat betreft lijkt de winter een fijnere tijd. Alhoewel, intense kou, gladheid en sneeuw kunnen ook voor genoeg uitdaging zorgen. Kou betekent extra lagen kleding (lees: gedoe), extra voorzichtig zijn bij vorst en met misselijkheid en pijn in je rug is dat nou ook niet bepaald een pretje. Zorg dat je goed voorbereid bent, dan komt het helemaal goed. Wij hebben daarom wat tips voor je verzamelt, zodat jij deze winter tiptop doorkomt met je bolle buik.

#1. Draag warme kleding (ga voor oversized, we love it)
Nu de temperaturen weer in de buurt van het vriespunt komen, is het belangrijk om je goed en warm aan te kleden. Behalve warm wil je natuurlijk ook comfortabel zijn, deze tip is een favoriet van ons (ook als je niet zwanger bent): schaf een lekkere oversized trui en dikke wollen sokken aan om lekker warm te blijven (Gebreide truien en super zachte sokken zijn een must vinden wij). Combineer dit met een mooie zwangerschap winterjas (tip: Prenatal heeft een aantal mooie jassen), voeg daar een sjaal, handschoenen en een muts bij en je bent good to go.

#2. Draag schoenen met een goed profiel (doei gladde sneakers)
Koud weer betekent vaak ook … gladde wegen. Wil je je lievelingsgympen aan? Niet zo’n goed idee, een zwangere vriendin van ons trok snel een keer gympen aan in de ochtend en gleed uit … Voorkom valpartijen en doe laarzen met een goede zool aan, zo zorg je voor veel grip. Sneeuw? Ga dan voor snowboots. Deze laarzen hebben een goede zool, zijn lekker warm en ook nog eens waterdicht.

#3. Verzorg je huid extra goed (stralend de kou in)
Voorkom irritaties en jeuk door je huid goed te verzorgen, wij weten als geen ander hoe vervelend een droge huid is! Denk vooral om je babybump, je huid rekt natuurlijk op en dat kan gaan irriteren. Smeer je buik en gezicht dus goed in met crème of lotion (een tip van ons: een laagje op je huid werkt ook tegen de kou.)

#4. Eet en drink gezond (oké die ene craving af en toe mag ;))
Hoe verleidelijk de food cravings ook kunnen zijn (herkenbaar …), dat je gezond eet en drinkt tijdens de zwangerschap is echt belangrijk. Drink genoeg water. Water is erg belangrijk en ook nog eens gezond, niet zo dol er op? Kies dan voor thee, dit bevat genoeg vocht en is lekker warm (doei kou). Winter is groentetijd, probeer lekkere winterrecepten uit (wel even checken of het zwangerproof is natuurlijk). Tip: vitamine D is goed om bij te slikken. Je komt door de kou namelijk minder buiten en krijgt minder zonlicht. Ook kun je wat meer energie ervaren, yes. Zo kwam onze blogger Annette er laatst achter dat zij een flink tekort had en dat verklaarde deels waarom ze in een ‘mombie’ was veranderd. Kortom, onderschat deze vitamine niet!

#5. Vermijd bacteriën en voorkom dat je ziek wordt (dat wordt maximaal chillen)
Je wilt natuurlijk geen verkoudheid of griep oplopen (niet is vervelender dan een loopneus), zorg ervoor dat je bacteriën vermijd. Was je handen goed en wacht als je hoestende mensen in het toilet of de lift ziet. Doe verder lekker rustig aan doen en als je je niet lekker voelt, neem op tijd gas terug en laat je eens lekker in de watten laten door je partner. 😉

Oké dames, laat de winter maar komen!

Meer blogs over zwangerschap lezen?

Redactie WIJ à la Mama

Hoi! Wij zijn de redactie van WIJ à la Mama. Wij zijn Dionne, Inge en Mariska. We voorzien je elke dag van de leukste mama-weetjes, nieuwtjes, filmpjes, foto's en andere virals. Volg ons ook op Facebook, Instagram en YouTube.

Reageer op dit bericht