5x verantwoord afvallen na de bevalling doe je zo

Hoe trots ben jij op je baby? Pronk je ook apetrots met je kleine wonder? Groot gelijk, dat heb je toch maar mooi gedaan! Eenmaal opgekrabbeld na je kraamweken kijk je in de spiegel en eerlijk is eerlijk, het lukt je niet meer om die extra’s kilo’s vakkundig te negeren. Werk aan de winkel, want mama wil weer strak(ker) in haar vel zitten. Hoe doe je dat eigenlijk op een verantwoorde manier? Op de redactie zochten we het uit en we hebben 5 basistips voor je!

Het internet staat vol met handige tips, maar het is natuurlijk wel zaak om op een gezonde manier aan de slag te gaan. Je kan met onderstaande 5 tips al een goede start maken. Wil je nog meer tips over afvallen (zonder een dieet te volgen)? Kijk eens op verantwoord-afvallen.nl.

Lees ook

#1. Crashdiëten is een absolute no go
Het is niet verstandig om, zeker na je bevalling, te beginnen met crashdiëten. Nu is een crashdieet nooit echt heel gezond voor je, maar na een bevalling echt een NO GO. Je loopt er namelijk veel gezonde voedingsstoffen mee mis. Niet goed dus, want na je bevalling ben je aan het herstellen, heb je energie nodig en geef je ook (misschien) borstvoeding aan je kind. Met een crashdieet ga je drastisch het aantal calorieën verlagen, waardoor bovenstaande in gevaar komt. Het is dus naast je eigen gezondheid ook een risico voor je kind. Niet. Doen. Dus.

#2. Structuur in je eetpatroon is key
Probeer structuur aan te brengen in je eetgewoontes. De meeste mensen eten zo’n drie maaltijden per dag, maar ook soms meer en met allerlei tussendoortjes (snacks). Wil je afvallen? Ga dan uit van drie maaltijden. Hier haal je normaal gesproken meer dan genoeg uit.

Not done zijn snoepjes, koekjes, taartjes en zelfs andere tussendoortjes (ook de “gezondere” varianten). Boosdoeners zijn ook sap, cola of andere frisdranken. Probeer dit soort tussendoortjes en drankjes dus zoveel mogelijk te vermijden. Hiermee bereik je al snel effect!

Wat dan wel? Een gevarieerd ontbijt, gezonde lunch en avondeten met voldoende groentes bomvol gezonde voedingstoffen voor jou en je kind. Ga geen calorieën tellen, dan leg je er teveel nadruk op. Blijf relaxed en logisch nadenken, zolang je maar de juiste dingen eet en drinkt. Ga voor een gezond voedingsschema met zoveel mogelijk onbewerkte producten. Dus vermijd pakjes en zakjes. Puur natuur is top en nog veel lekkerder ook.

#3. Word dikke vrienden met eiwitten
Een andere slimme zet is om wat meer eiwitten te nemen. Hiermee kan je sneller afvallen door de karakteristieke eigenschappen die ze hebben. Je hebt namelijk minder snel honger, omdat je er sneller verzadigd door raakt. Ga hier echter wel op een verantwoorde manier mee om en verhoog ze met mate. Waar zitten veel eiwitten in? Eieren natuurlijk maar ook bijvoorbeeld in kwark of vis.

Als je je eiwit inname verhoogt dan gebruikt je lichaam automatisch meer energie om dit te verwerken. Hierdoor gaat ook je vetverbranding omhoog. Daarbij helpen eiwitten bij het herstellen, opbouwen en beschermen van spiermassa. En krijg je er minder grote pieken van in je bloedsuikerspiegels. Doen dus!

#4. Drink voldoende water
Dit klinkt heel cliché, maar drink jij echt genoeg water? Veel dames niet. Wees je hier bewust van en drink echt genoeg water, het helpt. Het is de perfecte dorstlesser en bevat ook nog eens 0 calorieën. Drink je koud water, dan zorgt het daarbij ook nog eens voor een thermisch effect wat een positieve invloed kan hebben op je vetverbranding.

Er wordt normaal gesproken aangeraden minimaal twee liter water te drinken per dag. Het is heel gezond en het zuivert ook je lichaam. Neem, zeker wanneer je wilt afvallen, geen andere dranken. Je kan namelijk net zo makkelijk aankomen van drinken, in vergelijking met eten. Koffie en thee tussendoor? Helemaal prima, maar probeer hier dan niet teveel doorheen te gooien (lees: suiker, melk of koffieroom).

#5. Geniet, ontspan en stay chill
Met een newborn in huis en alles wat je op afkomt, klinkt dit makkelijker gezegd dan gedaan. Maar echt, probeer bewust te zijn, geniet en is het even teveel? Vraag hulp. De sleutel hiertoe is selfcare en zelfliefde. Doe soms even helemaal niets, ontspan en luister naar je gevoel.

Wat wil jij? Ga er soms ook zeker even lekker op uit. Zorg voor voldoende me-time. Kortom, kies voor minder stress en lach. Plezier hebben in je leven betekent dat je goed in je vel gaat zitten. Dit heeft een positieve uitwerking op je vetverbranding. Wil je dus afvallen na de bevalling, zorg dan dat je gelukkig bent en hier bewust naar streeft. Een blije mama is voor de baby toch ook veel leuker? 😉

Ga jij ook gezond afvallen na de bevalling? Neem hier dan de tijd voor. Het is veel beter om op een gezonde en bewuste manier op je streefgewicht te komen. Succes mama en vergeet niet te chillen hé? 😉

Lees ook:Slanker dan ooit na je zwangerschap? Mama Anki deelt haar geheim

Redactie WIJ à la Mama

Hoi! Wij zijn de redactie van WIJ à la Mama. Wij zijn Dionne en Mariska. We voorzien je elke dag van de leukste mama-weetjes, nieuwtjes, filmpjes, foto's en andere virals. Volg ons ook op Facebook, Instagram en YouTube.

Reageer op dit bericht