7 tips tegen bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap: you can do this!

Mijn eerste zwangerschap was – afgezien van de gebruikelijke zwangerschapskwaaltjes – appeltje eitje. Ik zag het dan ook niet aankomen dat ik tijdens mijn tweede zwangerschap bekkeninstabiliteit kreeg. Het begon rond de 20 weken en hoewel ik direct met een bekken fysiotherapeut aan de slag ging, werd het alleen maar erger. De pijn straalde uit naar mijn billen, onderrug en heupen.

Uiteindelijk moest ik met 30 weken zwangerschap stoppen met werken, omdat ik door mijn heup zakte. Ik kon daarna nog wel lopen, maar hele kleine stukjes, omdat het heel instabiel voelde en ik pijnlijke steken in mijn heupen had. Ik heb toen echt mijn tijd uitgezeten totdat onze dochter geboren werd.

Lees ook

Hieronder mijn 7 tips om de tijd zo goed mogelijk door te komen bij bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap:

#1. Zoek een goede fysio (gespecialiseerd in bekkeninstabiliteit)

Zolang je zwanger bent, zullen je bekken – onder invloed van zwangerschapshormonen – weker worden. Dit is nodig om de bevalling beter te laten verlopen. Het weker worden van je bekken ga je dus niet oplossen zolang je nog zwanger bent. Daarnaast drukt er tijdens de zwangerschap natuurlijk nogal wat extra gewicht op je bekken. Een fysiotherapeut kan je helpen met oefeningen die bepaalde spieren sterker maken zodat je het weker wordende bekken beter kunt compenseren/ondersteunen. Daarnaast kan de fysiotherapeut de pijnlijke plekken masseren.

#2 Als fysiotherapie niet helpt: zoek een goede osteopaat

Bij mij hielp fysiotherapie niet. De osteopaat heeft mij uiteindelijk heel goed geholpen. Na twee behandelingen was ik bijna klachtenvrij! Dit is heel persoonlijk. Voor veel vrouwen helpt fysiotherapie wel. Maar mocht bij jou fysiotherapie onvoldoende of geen effect hebben dan zou ik zeker op zoek gaan naar een osteopaat die ervaring heeft met bekkeninstabiliteit. Baadt het niet dan schaadt het niet.

#3 Overleg met je verloskundige

Mijn verloskundige had mij al laten weten dat ze me niet tot 40 weken zouden laten doorlopen. En daarnaast heb ik de laatste dagen voor de bevalling paracetamol geslikt zodat ik minder pijn had en niet helemaal gesloopt de bevalling in zou gaan.

Bespreek verder altijd met je verloskundige en/of het ziekenhuis dat je bekkeninstabiliteit hebt. Bepaalde houdingen tijdens de bevalling worden namelijk afgeraden bij bekkeninstabiliteit. Dus als het kan houden ze daar rekening mee tijdens de bevalling.

#4 Zoek afleiding

Genieten van je zwangerschap wordt lastig als je niet goed kunt liggen, zitten of lopen. Ik wisselde houdingen af, maar het was eigenlijk vooral gewoon tobben. Dus: ga een boek lezen, spreek af met vriendinnen (wel bij jou thuis zodat je kunt hangen, liggen, zitten hoe je wilt), zet een film of serie aan, alles wat afleidt van de pijn.

#5 Ga fietsen (als je kunt)

Fietsen was voor mij een stuk fijner dan lopen, zolang er maar geen wind stond (het was gelukkig zomer). Dus wij hebben bijna elke dag een stukje gefietst. Zo blijf je toch een beetje in beweging.

#6 Ga in bad

De warmte is fijn bij pijn. Let op: wel iemand regelen om je weer uit bad te takelen!

#7 Regel alvast hulptroepen voor na de bevalling

Je bent minder mobiel en kunt minder goed je kindje oppakken en dragen. Alle extra hulp is dan fijn!

Ik wens iedereen met bekkeninstabiliteit heel veel sterkte want it sucks! Hopelijk snel beterschap zodat je optimaal kunt genieten van je kindje!

Marieke Leijtens

Marieke (31) is getrouwd met Mark en trotse mama van Timo (3) en Mila (1,5). Ze is werkzaam als belastingadviseur en haar hobby's zijn wandelen, schrijven, zingen en leuke dingen doen met het gezin.

Leave a comment (4)