8 tips voor als je een ‘moeilijke’ eter hebt

“Nee, dat lust ik niet”, zegt je peuter terwijl hij vorige week het nog wel lustte. Oh oh, misschien is jouw kind dan een moeilijke eter. Gelukkig hoef je je niet gelijk zorgen te maken. Veel peuters eten, vooral in de beginfase, wat moeilijker. Maar wil je de strijd met je kind aan tafel wat gemakkelijker maken? Dan hebben wij een aantal tips voor je.

#1. Focus op het positieve (houd het gezellig)
Probeer niet teveel te focussen op de dingen die je kind niet doet. Dwing kinderen niet om iets te eten als ze dat niet willen. In plaats daarvan kan je proberen etenstijd een leuke bezigheid te maken. Maak leuke afspraken over het eten en complimenteer je kind als het iets wel eet! Geef bijvoorbeeld een sticker en na het krijgen van een aantal stickers een beloning. Focus op de positieve dingen. 🙂

Lees ook

#2. Help je kind de dag door
Als het avondeten vooral een probleem is, geef je kind dan gezonde dingen de dag door. Als je kind meer gezonde snacks overdag krijgt, hoef je je geen zorgen te maken dat ze ’s avonds te veel honger hebben als ze niets willen eten. Een snack nemen kinderen eerder aan dan avondeten, maak daarom gezond voedsel leuk en geef een gezonde snack. Niet teveel anders gaat het met het avondeten nooit iets worden.

#3. Zorg voor kleine porties
Geef niet te veel eten in één keer, niemand wordt blij als ze een overvol bord vol met wortelen zien. Geef telkens kleine beetjes, zo wordt het makkelijker om het op te eten en merken de kleintjes vaak niet hoeveel ze eigenlijk op hebben.

#4. Betrek je kleine erbij
Kinderen zijn heel nieuwsgierig en willen vaak helpen met dingen. Als je je kind betrekt bij het koken of boodschappen doen, zal de interesse gaan groeien. Probeer je kind zelf zijn eten te kiezen (wel met een grens 😉 ). Als ze zelf mogen kiezen, vinden ze die stukjes broccoli steeds leuker worden.

#5. Belonen met … toetjes!
Wat maakt een kind blijer dan een lekker toetje na het eten? Prijs je kind door een toetje te geven als hij of zij iets nieuws probeert of die portie op eet. Tip: van groente en fruit kun je ook prima ijsjes maken.

#6. Laat het eten niet te lang duren …
Dingen die te lang duren zijn voor kinderen vaak een no-go. Probeer daarom het avondeten niet te lang te duren. Twintig minuten is lang genoeg! Als het eten dan nog niet op is, jammer dan, maar maak het niet langer. Probeer het de volgende dag nog eens en maak misschien van de tijd een spelletje. (Spelletjes zijn altijd leuk!)

Conclusie, maak het eten leuk. Maak er een spelletje van , focus op het positieve en geef beloningen als het beter gaat. Zo zorg je ervoor dat je kind het eten een stuk leuker gaat vinden! Negatief werkt averechts, positive vibes only.

Heb jij nog aanvullende tips? Vertel!

Lees ook: ’10x zo gaat je kind lekker gezond eten’

 

Redactie WIJ à la Mama

Hoi! Wij zijn de redactie van WIJ à la Mama. Wij zijn Dionne en Mariska. We voorzien je elke dag van de leukste mama-weetjes, nieuwtjes, filmpjes, foto's en andere virals. Volg ons ook op Facebook, Instagram en YouTube.

Reageer op dit bericht