Bye bye babykilo’s!

Dacht ik even als moeder continu maar in beweging te zijn, al kruipend en rollend achter mijn baby aan, de weegschaal bevestigde twee weken geleden iets heel anders … Tien kilo erbij, huppakee. De afrekening van de feestdagen?

Ik doe niet aan weegschalen, normaal gezien niet anyway, maar toen mijn broek drie weken geleden écht niet meer dicht ging wist ik dat ik er niet aan ontkwam. Tien kilo erbij, zo healthy zijn mijn habits dus toch niet!

Lees ook

En nu schreef ik misschien dat ik geen goede voornemens had op het gebied van het moederschap, maar ik vrees dat ik toch de conclusie heb moeten trekken dat ik dus wel goede voornemens heb op een ander gebied. Gezonder leven! Nu rest mij nog de uitdaging om die voornemens uit te gaan voeren. Ik ga niet diëten, daar geloof ik niet in, als ik wil afvallen en het eraf wil houden dan moet ik permanent mijn levensstijl veranderen.

Om het mezelf niet al te moeilijk te maken heb ik mezelf vijf regels opgelegd:

#1  Minder alcohol en borrelhapjes
Je herkent het vast, je komt thuis na een dag hard werken en moet meteen aan de bak. Je baby moet een papfles, je peuter warm eten, dan nog in bad (drama), honderd boekjes voorlezen en drie keer opnieuw instoppen – tegen de tijd dat je neerploft op de bank is het half acht en wil je niets liever dan een enorm glas wijn en een bak chips. Dat kan dus niet meer.

Hoe pak ik dit aan: die wijn, daar moet ik geheel van afblijven. Maar die borrelhapjes hoef ik niet per se totaal af te weren. Ik kan wél gezondere versies kiezen dan chips of worst. Zoals deze zelfgemaakte groentechips of rauwe groenten met yoghurt of humus dip.

#2 Letten op mijn porties
Bah. Ik doe niets liever dan eten, je kan mij ’s nachts wakker maken voor een heerlijke truffelrisotto of kippetje van ’t spit. Maar dat kan dus even niet meer. Feit is dat ik gewoon teveel calorieën binnen krijg op een dag, met name tijdens de lunch en avondeten.

Hoe pak ik dit aan: minder brood, of dit vervangen door rijstwafel/crackers, met mager beleg (kipfilet, hüttenkäse). En kleine porties verspreid over de dag, bijvoorbeeld met gezonde tussendoortjes, zoals fruit en crackers zodat ik genoeg brandstof binnen krijg gedurende de dag en in de avond minder ga hamsteren.

#3 Meer zelf koken
Betekent: minder afhalen of bestellen. Ik vind het alleen ook echt een horror om boodschappen voor een week te doen en na te denken over recepten. Ik kán het simpelweg gewoon niet. Plus als ik in de supermarkt sta, belanden de zakken chips en bakken ijs op wonderbaarlijke manier in mijn karretje en kom ik dus met allerlei troep thuis.

Hoe pak ik dit aan:
ik ga de hulp inroepen van mijn HelloFresh vrienden. Verse ingrediënten en gezonde recepten gemakkelijk thuisbezorgd, precies in de juiste porties. Win/win/win: ik hoef niet naar de supermarkt, hoef niet na te denken over gezonde recepten en ik kom zonder extra calorieën op zak thuis. Zo gemakkelijk! Je hoeft via je account alleen maar je voorkeuren aan te geven bij HelloFresh, die vervolgens het hele (gezonde) weekmenu met snelle en makkelijke gerechten voor je uitkient – hoef ik alleen nog maar te koken! Die voorkeuren zijn heel handig: zo heb je een box met extra snel te bereiden recepten, een voorkeur met een calorie-focus recepten, recepten voor de avontuurlijke thuischefs, kindvriendelijke recepten – voor iedereen is er wat wils. Die calorie-focus recepten lijken mij wel wat.

#4  Minimaal 1x per week sporten
Moeder zijn en willen afvallen is geen match, de tijd vinden om te sporten is echt een mega-uitdaging. Dat vind ik zelf in ieder geval. Als ik thuis kom na een dag werken wil ik babyknuffelen en niet mijn te zware kont naar de sportschool slepen!

Hoe pak ik dit aan: een strenge buddy vinden! En nou heb ik het geluk dat mijn beste vriendinnetje weer terug naar Nederland verhuist én dat haar broertje personal trainer is. Bootcamp-away!

#5 Éen cheat dag per week
Ik ben ook maar een mens, dus één dag per week mag ik wel los met comfort food, borrelhappen en wijn tot ik erbij neer val.

Tot nu toe ga ik supergoed op punt 2 en 3 (5 gaat ook best goed trouwens). De fuet worstjes en bakjes chips weten mij helaas nog steeds te vinden dankzij vriendlief die zijn lekkere trek niet kan beheersen (damn, die mannen die maar alles kunnen eten!) en ook dat glas wijn kan ik niet altijd laten staan. Het is gewoon ZO lekker.

Hebben jullie nog tips?

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met HelloFresh 

Magali Schouten

Online editor bij WIJ à la Mama, megatrotse mama van Lukas (18 mnd) samen met papa Tim. Foodlover, kattenvrouwtje en creatieveling wonend in Amsterdam.

Leave a comment (5)