Mindful Parenting? Dít houdt het in!

Kinderen opvoeden is een uitdaging. Een uitdaging die soms veel stress oplevert. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 3-12% van de ouders kampt met een zogenaamde ‘parental burn-out’. Een manier om stress als ouder te verminderen is ‘Mindful Parenting’.

Wat is Mindful Parenting? Mindful Parenting betekent ‘bewust, in het hier-en-nu en zonder oordeel je aandacht richten op je kind(eren) en jezelf’.

Lees ook

Hoe wordt ik mindful? Het bewust je aandacht leren richten doe je onder meer door middel van meditaties. Hiervoor zijn verschillende apps te downloaden. Daarnaast kan je in het dagelijks leven oefenen. Bijvoorbeeld door bewust te eten, tanden te poetsen, te wandelen etc. Geef je aandacht aan wat je ziet, hoort, ruikt, proeft.

Door mindful te leven kan je meer rust ervaren, ben je beter in staat lichaamssignalen (van stress) te herkennen, kan je meer genieten van het nu, ben je liever voor jezelf omdat je minder snel oordeelt, kan je meer bewust aandacht geven aan anderen en beter oude gewoontes, zoals bv. piekeren, doorbreken. Als ouder kan je een beter contact met je kinderen gaan ervaren.

Lees ook: ‘Opvoeden via Triple-P?’

Een aantal handvatten om ‘mindful’ te kunnen opvoeden zijn:

#1. Bewust aandacht aan je kind geven.
Niet bezig zijn met je telefoon, de was, het eten of bedenken wat je allemaal nog moet doen of wat er gisteren allemaal gebeurd is, maar je volle aandacht voor je kind. Vijf minuten per dag is al genoeg.

#2. Observeren zonder te oordelen
Kijk eens naar (het gedrag van je) kind en verwonder je. Geef geen oordeel, zoals ‘hij is wéér vervelend’ of ‘hij luistert ook nooit’, maar merk op wat je ziet.

#3. Accepteer je kind zoals hij/zij is
Met zijn leuke én zijn minder leuke kanten. Misschien gedraagt je kind zich niet altijd zoals jij zou willen en wil je dit graag veranderen. Door allereerst te accepteren dat dit bij jouw kind hoort, je er niet tegen te verzetten, zet je de eerste stap in verandering. Je kan namelijk even afstand nemen en rustig nadenken over hoe het gedrag verandert kan worden.

#4. Accepteer jezelf
Moeders oordelen vaak hard over zichzelf; ‘Ik doe het niet goed’, ‘Ik ben een waardeloze moeder’, ‘dit is vast niet hoe het hoort’. Door te accepteren dat je niet perfect bent en het niet altijd op de ‘juiste’ manier doet, kan je meer rust gaan ervaren in je rol als moeder. Wees lief voor jezelf; accepteer dat sommige dingen gewoon gebeuren

#5. Zorg goed voor jezelf
Als jij goed in je vel zit, zal dit ook een gunstige werking op je kinderen hebben. Ontspan, neem tijd voor jezelf en mediteer. Hoe vaker je oefent hoe meer het je eigen wordt.

Meer lezen?: Susan Bögels, Mindful opvoeden in een druk bestaan

Sjifra Meester

Sjifra (38) heeft samen met Bjorn twee kinderen: Tijn van 5 en Yenthe van 3. Ze werkt als GZ-psycholoog in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Schrijven is haar grote hobby, waarbij ze bij voorkeur blogt over alles wat ze meemaakt met haar kinderen. Zowel de leuke en mooie, als de moeilijke en lastige momenten. Insta: @mevrouwmeester

Leave a comment (1)