Slanker dan ooit na je zwangerschap? Mama Anki deelt haar geheim #Gastblog

Ik noem mezelf vaak gekscherend een lazyfitgirl, omdat ik er graag fit uit wil zien. Maar dan zonder ervoor te hoeven leven als een fitgirl. Zo ga ik niet naar de sportschool, doe ik niet aan mealpreppen of calorieën tellen en zelfs buikspieroefeningen gaan me al te ver. Ik heb een hekel aan fietsen en sport twee keer per week door te hockeyen. Maar daarnaast zit ik vooral heel graag op de bank. 

Ik heb geen tijd (oké geen zin) om lang in de keuken te staan om als een Rens Kroes gezonde maaltjes te koken zonder pakjes en zakjes. Ik ben gek op taart, chocolade en friet. En ga zeer regelmatig uit lunchen of eten en bestel dan waar ik zin in heb. Toch pas ik na twee zwangerschappen weer in mijn oude kleding, en is sommige kleding zelfs te groot. Hier was ik zelf best verbaasd over, omdat ik mezelf niets heb ontzegd.

Lees ook

Wat heb ik dan wel gedaan? Ik ben in de basis gezonder gaan eten en heb veel eetswitches gemaakt binnen mijn voedingspatroon. Daardoor kun je op gewicht blijven of zelfs afvallen zonder dat je op dieet hoeft of jezelf af en toe wat lekkers te ontzeggen.

Voor mijn eerste zwangerschap had ik maat 40. Een gezonde Hollandse meid zo zou je mij wel kunnen omschrijven. Mijn onzekere punten waren mijn bovenbenen en buik. Ik at graag en veel, en wisselde gezonde periodes af met best wel ongezonde, waarbij ik mezelf lekker liet gaan. Als tiener was ik klein en te zwaar, dus ik was allang tevreden met deze maat. En door mijn huidige lengte (1.78 meter) oogde ik slank.

Na mijn eerste bevalling (van Sammie) hadden we een kraamzorgende die vegan was. Ik was al vij snel fysiek in goede doen (voor zover je dat kunt zijn na een bevalling natuurlijk) en de kraamverzorgende had alle tijd om voor ons te koken. Er ging een wereld voor me open. Er kwamen kruiden en specerijen voorbij die ik nog nooit had geproefd. Ook at ik voor het eerst zuurdesembrood met tahin (sesampasta) en humus en zelfgemaakte chutneys van pompoen en wortel. En ik ontdekte peulvruchten zoals kikkererwten en linzen. Ik dacht altijd dat ik die niet lekker vond. Maar door een curry vond ik ze heerlijk.

Vanwege de borstvoeding was ik gemotiveerd om mijn lijf wat gezonder te voeden. Al gingen er ook zeker repen chocolade doorheen. Instagram was toen in opkomst en ik begon recepten te zoeken en op te slaan. Ik ben een snoepkont en bleef behoorlijk veel taart en chocolade eten, en ging vaak uit lunchen met vriendinnen. Ook wanneer ik uit eten ging lette ik nergens op en een toetje delen … no way!

Maar in de basis maakte ik best wel wat veranderingen. Ik begon de 80/20 regel toe te passen. In de basis gezonde keuzes maken, zodat er ook genoeg ruimte is voor ongezonde uitspattingen zonder schuldgevoel. Eetswitches noem ik ze. Bijvoorbeeld van cruesli naar granola. En van kant-en-klare pastasaus naar 100% natuurlijke tomatensaus. Ik leerde steeds beter labels lezen. En zag steeds meer in hoe de voedingsproducenten ons misleiden.

Door de yoghurt of havermout deed ik nu cacaopoeder en kaneel in plaats van honing. Ik ging me verdiepen in suiker en kwam erachter in hoeveel ‘gezonde’ producten toch aardig wat suiker zit. En dat ik ook van gezonde suikers of zoetstof enorme cravings kreeg. En dus ging de chocolade vla de deur weer uit. Net als de ‘gezonde’ koeken en sultana’s die ik elke dag nam.

Daarnaast ging ik meer eiwitten en groenten eten. Zo ontdekte ik allerlei nieuwe producten zoals alle soorten pasta van peulvruchten (proteïne!) en vond ik kant-en-klare producten zonder gekke toevoegingen zoals volkoren wraps en lasagnebladen gemaakt van peulvruchten. Ja er bestaan ook redelijk gezonde pakjes en zakjes. Ik verbaasde me erover hoe een jaar na de bevalling ik slanker was dan ervoor, zonder mezelf maar ook iets te hebben ontzegd.

En ik ben zeker geen vegan geworden, maar probeer wel veel meer plantaardig te eten. Ik heb heel veel geleerd van mensen die plantaardig eten die ik heb leren kennen via Instagram.  Ik ben twee kledingmaten slanker geworden zonder op dieet te zijn of op een weegschaal te staan. En dat voor iemand die aanleg heeft voor overgewicht. Na mijn tweede zwangerschap ging het net zo makkelijk …  echt bizar. Als dit voor mij zo werkt, dan werkt het misschien voor jou ook wel!

Daarom besluit ik nu al mijn tips op Instagram te zetten. Ik noem het #lazyfitgirl tips! Ze staan onder mijn highlights. Hopelijk heb je er iets aan!

Deze gastblog is geschreven door Anki, mama van Sammie (2) & Beau (0).

Schrijf mee!
Wil jij ook een verhaal of hersenspinsel met ons en andere moeders (to be) delen? Stuur je gastblog (ongeveer 500 woorden) naar redactie@wij.nl o.v.v. Gastblog en wie weet staat jouw verhaal binnenkort op WIJ à la Mama.

Meer gastblogs lezen?

 

Redactie WIJ à la Mama

Hoi! Wij zijn de redactie van WIJ à la Mama. Wij zijn Dionne en Mariska. We voorzien je elke dag van de leukste mama-weetjes, nieuwtjes, filmpjes, foto's en andere virals. Volg ons ook op Facebook, Instagram en YouTube.

Leave a comment (4)