Sushi als je zwanger bent? Dat kan!

Kun je sushi eten als je zwanger bent? Een goede vraag. Vele zwangere vrouwen vragen zich dat af. Sinds sushi in Nederland niet meer weg te denken is, eten zo veel mensen die heerlijke vishapjes geregeld weg. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we in een goede maand wel 3x aanschuiven voor een heerlijke californiarol.

Sushi kun je eten als je zwanger bent! Absoluut! Een aantal hapjes kun je lekker eten. Maar sommige hapjes kun je beter laten staan. Ik zet ze voor je op een rij.

Lees ook

Wat kun je wel eten?

Zalm kun je prima eten tijdens je zwangerschap. Zalm bevat goede vetten die bijdragen aan een goede hersenontwikkeling. Maar deze vis is een grote vis en bevat ook stoffen die je liever niet te veel nuttigt. Beperk zalm dan tot 1x in de week en niet te veel. Gerookte zalm kun je beter laten staan. De mogelijke aanwezigheid van de listeriabacterie is de boosdoener. Wel heel belangrijk bij sushi: zorg dat de zalm dagvers is. Hier kom ik later in deze blog nog op terug.

Garnalen en surimikrab kun je gewoon eten. Deze eet je pas na verhitting. Surimikrab is eigenlijk geen krab, maar witvis. Het voedingcentrum geeft wel aan dat je Wolhandkrab uit Nederlandse wateren beter kunt vermijden. Maar dit is een dure vis en ik verwacht niet dat die zomaar gebruikt wordt als krab. Surimikrab is goedkoper.

Haring is ook een verse vis die al eeuwen door ons kaaskoppen wordt gegeten. En dat mag je ook zeker blijven doen tijdens je zwangerschap. Maar niet meer dan 1x per week.

Zeewier vind je in meerder vormen terug. De nori vellen om de sushi heen zijn van zeewier, maar ook in verse vorm in de gunkan chuka wakame. Zeewier is hele gezond. Eet hier lekker van. Het bevat o.a. jodium, ijzer, vitamines en mineralen. Deze zijn heel gezond voor een goede ontwikkeling van je kindje.

In Nederland eten we niet alleen sushi met verse vis. Geblikte vis wordt ook gebruikt voor de sushi, met name tonijn. Tonijn uit blik wordt gekweekt en bevat daardoor minder schadelijke stoffen. Daarbij zijn alle parasieten en bacteriën tijdens verhitting al doodgemaakt.

Wat kun je niet eten?

Niet alle vis is aan te raden tijdens de zwangerschap. Paling kun je beter laten staan. Zij scharrelen over de grond voor afvalresten, dode vissen en meer. Zij zijn min of meer de afvaleters. Kaviaar wordt ook afgeraden, omdat dit vers verpakt wordt en vervolgens bewaard.

Verse of verwerkte tonijn, makreel, zwaardvis, haai, snoek en snoekbaars zijn grote roofvissen. Maar deze vissen hebben in verhouding veel zware metalen en andere dioxines in hun lijf. Deze wil je niet te veel bij je kindje laten komen.

Het allerbelangrijkste met het eten van vis is dat het dagvers is, sashimikwaliteit. Ga niet ergens eten waar de sushi niet vers gemaakt wordt met verse vis. Hoe kom je hierachter? Gewoon even bellen met de sushitent en vragen of dat de vis dagvers is i.v.m. een zwangerschap. Sushi uit de supermarkt kun je beter laten staan.

Twijfel je nog? Check het voedingscentrum voor meer informatie wat je wel en beter niet kunt eten tijdens je zwangerschap.

Geniet dus lekker van een nigiri sake cheese of een maki kani.

Ivette

Ivette (28) woont samen met partner Niels (38) en heeft 2 kinderen, Elsha (2) en Fynn (1). Ze werkt 2 dagen op een klantenservice, daarnaast werkt ze als redactiemederwerker bij een muziekwebsite. Ook kun je haar vinden op haar eigen mama- en lifestyleblog (www.ivetteslife.nl) en via Instagram op @ivetteslife. Ze houdt van lekker eten, spelen met de kinderen, en te veel om hier op te noemen.

Reageer op dit bericht